Lediga jobb som Kommunsekreterare i Laholm

Se lediga jobb som Kommunsekreterare i Laholm. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Laholm som finns hos arbetsgivaren.

Nämndsekreterare till utbildningsnämnden i Laholms kommun

Ansök    Jul 18    Laholms kommun    Kommunsekreterare
Om Laholms kommun Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare – varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sit... Visa mer
Om Laholms kommun

Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare – varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke. 

Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme




Nu söker vi en engagerad nämndsekreterare som vill vara med och stötta utbildningsnämnden i Laholm kommun!

Arbetsplatsen

Tjänsten är placerad på utbildningsförvaltningen i Enheten administration kvalitet och utveckling.

Enhetens verksamhetsområden omfattar olika stödfunktioner så som nämndsadministration, registratur, skolskjutshandläggning, handläggning av barnomsorg, ekonomi, målstyrning, kvalitetsutveckling, juridik och lokalplanering

Arbetet utgår från stadshuset i Laholm och sker i en flexibel kontorsmiljö med möjlighet till distansarbete när arbetet tillåter. I stadshuset finns närhet till övriga nämndsekreterare i kommunen. På enheten administration kvalitet och utveckling har du stöd av övriga medarbetare. På kontoret kännetecknas vi av gott samarbete, prestigelöshet och en tydlig vilja av att ställa upp för varandra.

Om tjänsten
Nämndsekreterarens huvuduppdrag är att stötta utbildningsnämnden inför, under och efter nämndens sammanträde. I uppdraget kommer du bland annat att ta fram tjänsteutlåtanden, kvalitetssäkra beslutsunderlag, administrera utskick till nämndens ledamöter och föra protokoll på sammanträdena.

Utöver huvuduppdraget har du i rollen även ansvar för andra uppgifter och processer vilka anpassas utifrån hur dina och kollegorna på enhetens erfarenheter och behov kan bidra till att lösa uppgiften. Det kan exempelvis handla om ytterligare ansvar för ärendehanteringsprocessen och registratur eller systemförvaltning.
Utöver huvuduppdraget är du nämndens personuppgiftssamordnare och utvecklar tillsammans med en kollega förvaltningens arbete med dataskyddsfrågor (GDPR). Det ingår även ansvar för andra uppgifter och processer vilka anpassas utifrån hur dina och kollegornas erfarenheter kan bidra till att lösa uppgiften. Det kan exempelvis handla om ytterligare ansvar för ärendehanteringsprocessen och registratur eller andra administrativa uppgifter.

Är du den vi söker?
Som nämndsekreterare ligger du steget före i planeringen, du ser helheten och skapar en struktur för att på bästa sätt lyckas med uppdraget, trots ibland oförutsedda händelser. Det är viktigt att ha ett eget driv i arbetet, är välstrukturerad och är bered att ta stort ansvar för arbetet. Du andas service ut i fingerspetsarna och trivs som bäst när du på egen hand eller tillsammans med andra hittar de bästa lösningarna. Vi strävar efter att hålla en hög kvalitet i vårt arbete som kommun och du vill vara en självklar del i att hjälpa oss lyckas.  

Din erfarenhet

Vi söker dig som har:

- Flerårig högskoleutbildning inom statsvetenskap, juridik eller motsvarande.
- Erfarenhet från offentlig förvaltning och förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar.
- Mycket god språklig förmåga i svenska, såväl muntligt som skriftligt.
- Goda kunskaper inom Office-programmen och erfarenhet av att jobba inom dokument- och ärendehanteringssystem.

Det är meriterande om du har erfarenhet av:

- Arbete som nämndsekreterare eller registrator
- Arbete i ärendehanteringssystemet Ciceron

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Vi ser fram emot din ansökan.

Övriga upplysningar
Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken

Information till annonssäljare
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid.
Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning. Visa mindre

Kommunsekreterare sökes till Laholms kommun

Ansök    Jun 9    Laholms kommun    Kommunsekreterare
Nu söker Laholms kommun en kommunsekreterare. Om Laholms kommun I Laholm blåser det medvind! Här råder tillväxt och inflyttningstakten ökar stadigt. Med ett unikt läge vid havet i södra Halland, angränsande till såväl Skåne som Småland, är Laholm en attraktiv plats att både bo och arbeta på. Här finns livskvalitet i många former med stränder, branta skidbackar, milsvida cykelleder och Hallands äldsta stadskärna. I Laholms kommun med cirka 2 000 medarbet... Visa mer
Nu söker Laholms kommun en kommunsekreterare.

Om Laholms kommun
I Laholm blåser det medvind! Här råder tillväxt och inflyttningstakten ökar stadigt. Med ett unikt läge vid havet i södra Halland, angränsande till såväl Skåne som Småland, är Laholm en attraktiv plats att både bo och arbeta på. Här finns livskvalitet i många former med stränder, branta skidbackar, milsvida cykelleder och Hallands äldsta stadskärna.

I Laholms kommun med cirka 2 000 medarbetare är ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme. Vår värdegrund genomsyrar all verksamhet och vi arbetar för att vara en utvecklande och professionell service- och myndighetsorganisation.

Vill du vara en del i vår utveckling? Varmt välkommen med din ansökan!

Arbetsplatsen
Tjänsten är placerad på kanslienheten som är en del av är kommunstyrelsens förvaltning och har den övergripande uppgiften att stödja kommunstyrelsen samt att verkställa och följa upp styrelsens beslut. Enheten är även ansvarig för genomförandet av de allmänna valen.

Arbetsuppgifter
Kommunsekreteraren är ett administrativt stöd i kommunstyrelsens ärendeberedningsprocess och ger på en övergripande nivå politiken förutsättningar att fatta väl underbyggda och rättssäkra beslut. Du kommer att ha en central roll när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till kommunstyrelsen med utskott och fullmäktige. I Laholms kommun använder vi Ciceron som dokument- och ärendehanteringssystem.

I rollen som kommunsekreterare arbetar du med hantering och administration av bland annat kallelser, sammanträdesprotokoll och möteshantering. Kommunsekreteraren är delaktig i arbetet för att kvalitetssäkra beslutsunderlag och ge råd och utbildning till handläggare och chefer. Du driver nämnds administrativa utvecklingsfrågor och har nära samarbete med den politiska ledningen.
Som kommunsekreterare har du många kontaktytor i organisationen, så väl med tjänstepersoner som förtroendevalda. Du arbetar i team med hela kanslienheten samt med kommunens nämndsekreterarnätverk.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen till exempel samhällsvetenskap, statsvetenskap, juridik eller annan liknande högskoleutbildning. Det är meriterande om du har arbetat i en kommun och har förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar.
Då kanslienheten bereder ärenden som beslutas av kommunstyrelse och kommunfullmäktige måste du snabbt kunna sätta dig in i nya frågor. Vi söker dig som är strukturerad, har en problemlösande och hög språklig förmåga. Det krävs att du har god förmåga att formulera dig väl både i tal och skrift i det svenska språket.
Med strukturerad menas att du kan planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt och att du håller tidsramar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att ha ett eget driv i arbetet, ta initiativ och ta stort eget ansvar.

Vi ser gärna att du bifogar personligt brev och cv.

Vi kommer att kalla sökande löpande till intervju under ansökningstiden.
Anställningsform
Tillsvidareanställning, 100 %

Tillträdesdag
Enligt överenskommelse

Lön
Enligt överenskommelse

Fackliga upplysningar
Fackliga företrädare nås via Laholms kommuns växel 0430-150 00

Upplysningar
Jonas Påhlsson, kanslichef, 072-508 03 88

Sista ansökningsdag
2022-07-10

Referenser
Vi vill inte att du lämnar referenser direkt i din ansökan, dessa kan i stället komma att begäras in vid ett senare tillfälle.

Övriga upplysningar
Till följd av lagen om lämplighetskontroll ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid
anställning inom LSS, barnomsorg samt skola.

Information till annonssäljare
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Logga in/skapa en användare innan du fyller i din ansökan

Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid.

Vi verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning. Visa mindre

Kommunsekreterare till kommunstyrelsen, Laholms kommun

Ansök    Apr 30    Laholms kommun    Kommunsekreterare
Brinner du för demokratiska processen, har god stilistisk förmåga och sinne för struktur inom offentlig administration? Vill du vara navet i Laholms kommuns ärendeprocesser inom kommunstyrelsen vid kommunledningskontoret? Nu söker vi en kommunsekreterare med ansvar för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen samt dess beredningsutskott, arvodesberedning och valnämnd. Arbetsplatsen Som kommunsekreterare kommer du tillhöra kommunledningskontorets kanslienhet o... Visa mer
Brinner du för demokratiska processen, har god stilistisk förmåga och sinne för struktur inom offentlig administration? Vill du vara navet i Laholms kommuns ärendeprocesser inom kommunstyrelsen vid kommunledningskontoret?
Nu söker vi en kommunsekreterare med ansvar för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen samt dess beredningsutskott, arvodesberedning och valnämnd.

Arbetsplatsen
Som kommunsekreterare kommer du tillhöra kommunledningskontorets kanslienhet och ha nära samverkan med andra funktioner inom kommunen kopplade till dokument- och ärendehantering, juridik och informationssäkerhet.

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare ansvarar du för att planera, utreda och bereda tjänsteskrivelser och underlag i ärenden tillsammans med politiker och tjänstemän. Du ansvarar för hela ärendehanteringsprocessen från att skriva kallelser inför och föra protokoll vid sammanträden och möten. I uppdraget ingår också andra sedvanliga uppgifter som att:
- Ge stöd och service till förtroendevalda, chefer och handläggare och andra tjänstemän.
- Skriva remissvar.
- Ansvara för att styrande dokument inom ärendeprocessen hålls uppdaterade såväl internt som på kommunens hemsida.
- Utveckla ärendeprocessen och de administrativa rutinerna, följa upp ärenden och bevaka deadlines.
- Delta i utvecklingen av kommunens e-arkiv.

Som kommunsekreterare är du systemförvaltare för kommunens ärendehanteringssystem Ciceron. I rollen ingår att administrera systemet, diarieföra ärenden och handlingar samt utbilda och supporta användare av systemet. I övrigt ger du juridiskt stöd internt vad gäller exempelvis offentlighet och sekretess, ärendehantering, överklagande, informationssäkerhet samt GDPR tillsammans med övriga kollegor på kanslienheten.

Du ansvarar för kommunens nätverk för kommunsekreterare och registratorer samt ingår i dess nätverk för GDPR i syfte att gemensamt utveckla kommunens rutiner i dessa frågor. I uppdraget kring kommunens valadministration är du ansvarig för beslutsunderlag till valnämnden, planering och genomförande av valen i Laholms kommun.

Kvalifikationer
Du har en examen från högskola/universitet inom statsvetenskap, juridik, samhällsvetenskap eller liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.

Du har erfarenhet av att arbeta som kommunsekreterare eller nämndsekreterare inom kommunal verksamhet.

Du har mycket god kännedom om de lagar och förordningar som styr den kommunala verksamheten samt om ärendeprocesser inom offentlig verksamhet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av valarbete och av ärendehanteringssystemet Ciceron.

Som person är du noggrann, strukturerad, ansvarstagande, självgående med en mycket god kommunikativ förmåga, social kompetens och samarbetsförmåga. Du har blick för helheten, är driven, tar egna initiativ och har en serviceorienterad personlighet.

För att trivas i rollen krävs att du tycker om att ha med människor att göra, du respekterar och godtar människors olikheter. Du måste också vara bekväm med att arbetsuppgifter och arbetsbelastning kan variera. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Befattningen är inplacerad i säkerhetsklass varför säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras innan anställning.

Vi vill att du i din ansökan bifogar CV samt personligt brev.

Varmt välkommen med din ansökan!
Anställningsform
Tillsvidareanställning, heltid

Tillträdesdag
10 augusti 2020

Lön
Enligt överenskommelse

Upplysningar
Josefin Thedeby, Kanslichef/bitr. kommunchef, 0766-965 775

Fackliga upplysningar
Fackliga företrädare nås via Laholms kommuns växel 0430-150 00

Sista ansökningsdag
2020-05-28
Urval sker löpande under ansökningstiden.

Referenser
Vi vill inte att du lämnar referenser direkt i din ansökan, dessa kan istället komma att begäras in vid ett senare tillfälle.

Information till annonssäljare
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Logga in/skapa en användare innan du fyller i din ansökan

Laholms kommun arbetar för att vara en utvecklande professionell service- och myndighetsorganisation. Ledorden i arbetet är glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme. Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid.

Vi verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning. Visa mindre